گفتگو با خود : ثروت

+ آیا همه مردم ثروتمند هستند؟ برای اینکه به این سوال بپردازیم اول باید بدانیم منظور از ثروت چیست؟ از نظر من ثروت یعنی تمام دارایی‌هایی که یک انسان می‌تواند داشته باشد. این دارایی‌ها شامل تمام وجود یک انسان، خانواده، افکار و اندیشه‌ها، گفتار، شخصیت و اعمال او می‌شود. مال و پول جز بسیار کوچکی […]

+ آیا همه مردم ثروتمند هستند؟

  • برای اینکه به این سوال بپردازیم اول باید بدانیم منظور از ثروت چیست؟ از نظر من ثروت یعنی تمام دارایی‌هایی که یک انسان می‌تواند داشته باشد. این دارایی‌ها شامل تمام وجود یک انسان، خانواده، افکار و اندیشه‌ها، گفتار، شخصیت و اعمال او می‌شود. مال و پول جز بسیار کوچکی از این مجموعه است.

+ یعنی از نظر شما پول اهمیت ندارد؟

  • اگر در کل دارایی‌های یک انسان را ببینیم، بله اهمیت کمی دارد. اما در جزئیات که بنگریم، پول یکی از ریشه‌ای‌ترین دارایی‌هایی است که با مصرف و حصول مناسب، می‌تواند منجر به ثروت‌های دیگر می‌شود. اما اگر در راس قرار بگیرد، بسیار مخرب و دور کننده است.

+ پس معتقد هستید که نباید دنبال پول رفت؟

  • اگر هدف رسیدن به پول باشد، بله نباید رفت. چون وقتی هدف پول باشد، سر راهش بسیاری از ارزشها و دارایی‌های دیگر را به باد می‌دهد. آنوقت حتی اگر به پول زیادی هم برسید، فقیرید. اما اگر هدف والایی را در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، پول به عنوان یک ابزار پیشبرنده، به سوی شما سرازیر می‌شود. در واقع معتقد هستم که نباید دنبال پول رفت، خودش به سمت شما سرازیر می‌شود.

+ یعنی بدون هیچ تلاش و زحمتی برای رسیدن به پول، می‌توان پولدار شد؟

  • البته که نه. منظورم این نیست که هیچ تلاشی نکنید یا در خانه بمانید و ابری در بالای سرتان تشکیل دهید و به پول فکر کنید و او خودش با چمدانش مهمان شما می‌شود؛ بلکه باید اتفاقا تلاش زیادی بکنید اما نه برای رسیدن به پول. برای انجام دادن کاری که برعهده شماست و فقط شما می‌توانید آن را انجام دهید. آن وقت کائنات هم برای پیشبرد شما و اهداف ارزشمندتون به یاری می‌شتابند و ثروتمند می‌شوی.

+ خب پس چرا همه مردم ثروتمند نیستند؟ آیا این با عدالت خداوند در تضاد نیست؟

  • البته من صاحب نظر نیستم ولی از نظر من همه مردم ثروتمند هستند. یعنی با ثروت یکسان به دنیا آمده اند. بگذارید اینطوری توضیح بدم. همه آدمها با ظرفهای یکسان به دنیا می‌آید. در این ظرف تمام دارایی ها به او داده شده است. دارایی‌هایی که در ابتدای بحث در موردش صحبت کردیم. ممکن است هر جز از این دارایی‌ها مقدار متفاوتی داشته باشند اما در کل به یک جمع یکسان می‌رسند. مثلا اگر کسی سهم خانواده‌اش کمتر است در قسمتهای دیگر جبران شده یا کسی که پول بیشتری دارد در جای دیگری نقصانی دارد.

+ یعنی آدمهای پولدار آدمهای خوبی نیستند و یا نقصی دارند؟

  • ببینید به صورت کلی دارایی‌های انسان شامل رنج و شادی او هستند. و مجموع آنها در انسانها مساویست.

+ خب به این ترتیب که ممکن است یک انسان رنج بیشتری داشته باشد و عدالت رعایت نشده است.

  • من این رنجها و شادیها را رنگهای رنگین کمان می‌دانم که همگی باهم رنگ سفید را تشکیل می‌دهند. در واقع تمام رنگها مکمل همدیگر هستند و در نهایت به یک اجماع می‌رسند. بنابراین فرقی نمی‌کند کدام رنگ را بیشتر یا کمتر داری چون نقص یا زیادی یک رنگ، در رنگ مکملش جبران شده و همیشه به رنگ سفید می‌رسد.

+ یعنی ممکن است کسی فقیر باشد ولی در چیزی دیگر مثل سلامتی یا شخصیت ثروتمند باشد و به این ترتیب بی‌پولی‌اش جبران شود؟

  • خب نه به این معنی که افراد پولدار لزوما سلامت نیستند یا دچار نقصی در خانواده یا ظاهر هستند. به نظرم سنجیدن ثروت با ملاک پول درست نیست. همانطور که گفتم ثروت انسان خیلی والاتر و عمیق‌تر از پول و اسکناس است. این ما هستیم که تعیین می‌کنیم کدام قسمت از داراییمان بیشتر باشد با تعریفی که از ثروت برای خود می‌کنیم.

+ حرف آخر

  • باید از دارایی‌هایی که به ما عطا شده نهایت استفاده را ببریم. آکبند نگه داشتن دارایی‌های مثل شخصیت، اخلاق، اندیشه و رفتار درست، نتیجه‌ای جز از دست دادنشان ندارد. این دارایی‌ها برای استفاده در این دنیا و در این لباس بشری به ما داده شده. سعی کنیم نهایت بهره‌مندی را از آن ببریم.

 

بیشتر بخوانیم

گفتگو با خود : رفتار با دیگران

گفتگو با خود : احساس خوشبختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز