راههایی برای زندگی:نظم در تداوم یادگیری

سالها بود که دوست داشتم کاری فوق ‏العاده و متمایز انجام دهم اما آن را نمی ‏یافتم. کارهای مختلفی مثل عکاسی، طراحی یا نقاشی را امتحان کردم اما هیچ کدام را به سرانجام نمی ‏رساندم و همه را ابتر رها می‏کردم. تا اینکه سرانجام طی پروسه‏ ای که قبلا به داستانش را مفصل گفتم، فهمیدم […]

سالها بود که دوست داشتم کاری فوق ‏العاده و متمایز انجام دهم اما آن را نمی ‏یافتم. کارهای مختلفی مثل عکاسی، طراحی یا نقاشی را امتحان کردم اما هیچ کدام را به سرانجام نمی ‏رساندم و همه را ابتر رها می‏کردم. تا اینکه سرانجام طی پروسه‏ ای که قبلا به داستانش را مفصل گفتم، فهمیدم که نوشتن کار مورد علاقه من است.

اوایل نوشتن برایم فقط جنبه تفریحی و برون ریزی درونی داشت اما کم کم فهمیدم که این نوع برخورد با کاری که دوست دارم را راضی‏ ام نمی‏کند.

بنابراین در دوره‏ه ای آموزشی شرکت کردم تا به این علاقه جهت بدهم. یکی از مهمترین اصولی که در این دوره‏ ها آموختم، داشتن نظم در انجام دادن مدام نوشتن بود.

منظم بودن یکی از اصول مهم یادگیری است. نمی ‏توان با شلختگی و بی‏نظمی به دستاورد بزرگی رسید. البته این نظر به این معنا نیست که هر بی‏ نظمی را رد کند. گاهی بعضی از پدیده ‏ها و رفتارها ظاهری به ریخته دارند اما در واقع از نظمی نامرئی تبعیت می‏ کنند.

مثلا من در دوران دانشجویی و شب‏ هایی که تا صبح مشغول به ساختن ماکت و انجام پروژه ‏های طراحی بودم، اتاقم ظاهری شلخته و گاهی وحشتناک داشت اما در آن شلوغی، جابجایی هر چیزی نظم ذهنی من را به هم می‏ریخت.

در واقع نظم شخصی یک سبک از زندگی است که مطمئنا یک روزه اتفاق نمی ‏افتد و مستلزم تمرین و تکرار است. به این ترتیب یک مدل ذهنی برای شخص اتفاق می‏افتد که به تدریج شکل کاملتری به خود می‏گیرد. ذهن انسان مدام در حال فرار است و می‏خواهد خود را از درآمدن در یک قالب رها کند. بنابراین اگر در حوزه تخصصی، نظمی وجود نداشته باشد، ذهن گریزپای انسان آن را فراموش می‏ کند. به این ترتیب شخص هر بار باید هر آنچه را که قبلا آموخته و فراموش کرده دوباره یاد بگیرد. حال آنکه اگر ترتیب خاصی برای این یادگیری وجود داشته باشد، ذهن الگوها را دسته بندی می‏کند و دنبال آموزه ای تازه می‏گردد.

اما به نظر من داشتن علاقه به انجام یک کار نقش بسیار اساسی در شکل گیری و تداوم نظم برای پیش بردن آن فعالیت دارد. وقتی انسان مجبور به انجام کاری می‏شود مسلما بیشتر علاقه دارد تا زودتر آن را به اتمام برساند چه رسد که برای انجامش برنامه ‏ریزی و نظم هم داشته باشد. اما زمانی که پای دلبستگی به میان برسد، تمام تلاش خود را می‏کند تا در جهت هر چه بهتر شدن آن قدم بردارد که نظم و تداوم در انجام آن از اصول مهم قرار می‏گیرد. در واقع انسان برای انجام کاری که دوست دارد،  دنبال زمان نمی‏ گردد، وقت می ‏سازد.

نظم در طول زمان منجر به تداوم یادگیری و ماندگاری در مسیر مشخص می‏شود. بنابراین یکی از مهمترین راههای توسعه فردی و موفقیت در این زمینه، نظم مداوم در آموزش دیدن و یادگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز